Lugn mage med rätt kost

Jag har inte varit på någon bokrea. Brukar aldrig hitta nåt av intresse ändå. Tycker bättre om secon hand, antikvariat och nätbokhandel. Och nu har jag hittat en bok som jag är nyfiken på. En kokbok för orolig magen :) Jag har ju sedan en månad tillbaka avstått från gluten och laktos för att se om jag kan må bättre genom att lägga om kosten. Hittills har magen blivit mycket bättre, men inte helt okej. Jag vet ju att min stress och oro också är en stor bov när det gäller magen. Men kosten är ju en ganska enkel sak att förändra i första steget.
 
Har kommit i kontakt med FODMAP och använder mig av denna metoden. Det är bland annat det som den nya boken tar upp.
 
 
Bildkälla: bokus.com
 
 
Kort om FODMAP - källa: Kostbehandling med FODMAP

FODMAP inkluderar vissa kolhydrater och delas upp i följande fyra kategorier:
 
Fruktos - fruktsocker, finns i frukter, grönsaker och honung.
Laktos - mjölksocker, finns i mejeriprodukter från ko, får och get.
Oligosackarider - kostfiber som finns i kål, ärter, bönor, linser, lök, vitlök, vete, korn, råg och havre
Sockeralkoholer - sötningsmedel i tuggummi och halstabletter

Om ett livsmedel ger symtom eller inte bestäms av innehållet av olika sockerarter och fibersorter. För kategorin fruktos är förhållandet mellan fruktos och glukos avgörande för om livsmedlet ger symtom eller inte. Ett högre innehåll av glukos gör att kroppen lättare kan ta upp fruktosen vilket ger mindre eller inga symtom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0